Högre läshastighet med TorTalk talsyntes
28 november 2017 publicerades forskning från Uppsala universitet i Journal of Special Education Technology. I studien framkommer det att talsyntes (TorTalk) hjälper till med läshastigheten samt ofta även med läsförståelsen.
As can be seen in Table 4, reading with TTS led to a large
increase in reading rate in the group as whole.”

Studien är utförd av legitimerad logoped Sofia Grunér (bilden) med stöd av handledare Per Östberg och Martina Hedenius.
Läshastighet och läsförståelse
Vi läser att båda grupperna hade positiva resultat, om man tar förståelse gånger hastighet (även om grupp 2 inte ökade i förståelse enskilt).
reading comprehension in the group as a whole. However,
within grade groups analyses revealed that this effect was driven
largely by the effect in the younger group, whereas the
effect within the older group was very small and
nonsignificant.
As can be seen in Table 4, reading with TTS led to a large
increase in reading rate in the group as whole.”
Till studien (öppnas i nytt fönster).
Effektivare studier med TorTalk talsyntes
Vid högre studier behöver stora mängder text gås igenom. Om man som studien visar kan öka läshastigheten, samt i många fall även förbättra läsförståelsen, så förbättras effektiviteten. Lägg till att man slipper lyssna på text inom parantes (ofta referenser), en funktion hos TorTalk, så ökar effektiviteten ytterliggare.
Ökad uthållighet med talsyntes
“In another study of 50 adult participants
with RD, Elkind, Black, and Murray (1996) found a
significant effect of TSS on reading rate. Using TTS also
enabled the participants to sustain reading during longer periods
of time.”
Vidare om TorTalk talsyntes på högskolan
Vi ser att användarna kan läsa snabbare med hjälp av talsyntes och att de har större uthållighet. De allra flesta ökar med tiden sin läshastighet ytterliggare med TorTalk talsyntes (hastigheten justeras under uppläsning, så det är enkelt att utmana sig själv).
Detta möjlggör något som varit omöjligt för dyslektiker tidigare, nämligen “skumläsning”. Detta är en av anledningarna att vi erbjuder vi en introduktion till studieteknik när vi föreläser hos kunder.
“Plugget har gått så mycket smidigare med TorTalk och det känns inte som jag har dyslexi längre när jag pluggar”
Fatima Sjögren Alpha, student på Lunds universitet (LTU)